Formularz IN-15

Sprawy dotyczące mieszkańców obu Wspólnot
otomichal
Potwierdzony mieszkaniec
Posty: 65
Rejestracja: 30 sty 2014, o 10:47
Budynek: 53C

Formularz IN-15

Post autor: otomichal »

witajcie,

czy ktoś z Was w ciągu tego roku składał ten formularz? Dodam tylko, że podobno czas na zgłoszenie tego formularza to koniec tego roku, a w dzielnicy przed wydziałem nieruchomości są drakońskie kolejki, bo wszyscy się rzucili do składania tych formularzy.

i taki link:
http://ksiegowosc.infor.pl/podatki/poda ... ynkow.html
i link do formularzy w UM m.st. Warszawy:
http://www.um.warszawa.pl/zalatw-sprawe ... ruchomosci

Rozmawiałem z Panem Patrykiem Borelowskim, nasz administrator będzie jutro od rana wyliczał metraże części wspólnej, potrzebne do złożenia formularzy.

Pozdrawiam,
Michał
--------------
Pozdrawiam,
Michał
Kris
Potwierdzony mieszkaniec
Posty: 1208
Rejestracja: 20 sie 2013, o 20:26
Budynek: 53D

Re: Formularz IN-15

Post autor: Kris »

Nie, a powinienem? Od 2 lat płacę kwotę, jaka została mi wyliczona. Jest tam napisane, że płacić, póki nie powiedzą inaczej. Pisma nie dostałem, więc nie widzę podstaw do składania czegokolwiek...
otomichal
Potwierdzony mieszkaniec
Posty: 65
Rejestracja: 30 sty 2014, o 10:47
Budynek: 53C

Re: Formularz IN-15

Post autor: otomichal »

no ale to chyba podatek od użytkowania wieczystego, a tu zmienia się sposób wyliczania podatku od części wspólnych. Nie wiem, zadałem pytanie bo mnie uderzyła dziś ta wiadomość i nie bardzo wiem, co z tym zrobić.
--------------
Pozdrawiam,
Michał
osverdis.pl
Potwierdzony mieszkaniec
Posty: 1341
Rejestracja: 8 lut 2012, o 20:40

Re: Formularz IN-15

Post autor: osverdis.pl »

Jak wyżej, "do zmiany" płacimy opłatę za użytkowanie wieczyste gruntu. Decyzja w sprawie wymiaru podatku od nieruchomości jest wydawana co rok.

Co do pierwszego wpisu, pierwsze słyszę. Orientował się ktoś, co ten formularz ma powodować?
emka
Potwierdzony mieszkaniec
Posty: 121
Rejestracja: 26 kwie 2013, o 15:46

Re: Formularz IN-15

Post autor: emka »

Opłata za użytkowanie wieczyste gruntu a podatek od nieruchomości i gruntu (na którym stoi nieruchomość) to dwie różne sprawy.

1 stycznia 2016 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Właściciel lokalu (mieszkania, garażu, sklepu itp) ma dodatkowy obowiązek płacić podatek z tytułu posiadanego udziału w powierzchni wspólnej budynku. Informacja o wielkości tego udziału znajduje się w aktach notarialnych.

Części wspólne nieruchomości to:
• klatki schodowe, korytarze, hole, przejścia, prześwity oraz inne elementy służące do komunikacji wewnątrz lub w granicach budynku;
• część piwnic (nie stanowiące pomieszczeń przynależnych do poszczególnych lokali), strychy, schowki, wózkarnie, pralnie, suszarnie, itp;
• pomieszczenia gospodarcze;
• pomieszczenia techniczne (węzeł cieplny, hydrofornia);
• budynki pozostałe zlokalizowane w obrębie działki (nie stanowiące pomieszczeń przynależnych do poszczególnych lokali).
Ważne! Powierzchnia klatki schodowej i szybu windowego – pionowy ciąg komunikacji – jest wyłączona z opodatkowania.

Korektę podatku od nieruchomości należy złożyć na druku IN-15 w Urzędzie Dzielnicy Wola m.st.Warszawy przy Al. Solidarności.

Wyliczeniem powierzchni wspólnej podlegającej opodatkowaniu zazwyczaj zajmuje się Zarządca lub Administrator na podstawie posiadanej dokumentacji technicznej nieruchomości. Podobno administracja naszego osiedla wkrótce ma przystąpić do dokonywania obliczeń. Dopiero gdy uzyskamy informację o wielkości powierzchni wspólnej, będzie można złożyć druk IN-15 w urzędzie. Nie warto jednak odwlekać sprawy, bo "co się odwlecze, to nie uciecze", a urzędy kiedyś upomną się o swoje.
Kris
Potwierdzony mieszkaniec
Posty: 1208
Rejestracja: 20 sie 2013, o 20:26
Budynek: 53D

Re: Formularz IN-15

Post autor: Kris »

Obojętne jaka banda jest przy władzy, patrzy jak wydoić obywateli... bo nic innego nie potrafią zrobić i w inny sposób zdobyć pieniądze... ehh... za chwilę zapłacimy podatek od zużywanego powietrza... i zaczną się obliczenia kto jakiej pojemności ma płuca...
osverdis.pl
Potwierdzony mieszkaniec
Posty: 1341
Rejestracja: 8 lut 2012, o 20:40

Re: Formularz IN-15

Post autor: osverdis.pl »

Wie ktoś coś nowego w tej sprawie?
Andrew
Potwierdzony mieszkaniec
Posty: 256
Rejestracja: 18 gru 2013, o 22:41

Re: Formularz IN-15

Post autor: Andrew »

Urzedy maja nasze akty notarialne (juz raz je przeciez skladalismy), wiec w mojej opinii powinnismy czekac na wyliczona oplate - calego podatku od nieruchomosci, ktory powinnismy zaplacic. Nie widze potrzeby latania po urzedach. Mysle, ze 90% mieszkancow W-wy nawet nie wie o tej zmianie, bo niby skad?
Kris
Potwierdzony mieszkaniec
Posty: 1208
Rejestracja: 20 sie 2013, o 20:26
Budynek: 53D

Re: Formularz IN-15

Post autor: Kris »

Dokładnie. Ja zapłacę po starych stawkach do końca marca... z drugiej strony, mam drugie mieszkanie w innym mieście i tam co roku dostaję z ratusza korespondencje odnośnie podatku i wieczystego użytkowania (osobno)... mimo, że te opłaty praktycznie się nie zmieniają...
emka
Potwierdzony mieszkaniec
Posty: 121
Rejestracja: 26 kwie 2013, o 15:46

Re: Formularz IN-15

Post autor: emka »

Andrew pisze:Urzedy maja nasze akty notarialne (juz raz je przeciez skladalismy), wiec w mojej opinii powinnismy czekac na wyliczona oplate - calego podatku od nieruchomosci, ktory powinnismy zaplacic.

W aktach notarialnych nie ma informacji o powierzchni wspólnej nieruchomości, więc urzędy nie są w stanie wyliczyć należnego podatku. Potrzebny jest wgląd w dokumentację techniczną budynków lub fizyczne wykonanie pomiarów na terenie nieruchomości. Nie wiem ilu urzędników pracuje w referacie wymiaru podatków, ale podejrzewam, że ogrom obliczeń dla KAŻDEGO budynku na Woli przerósłby ich możliwości. Poza tym ustawa nakłada na właściciela nieruchomości obowiązek złożenia informacji o zmianie wielkości powierzchni do opodatkowania. Dopiero wtedy urząd jest w stanie naliczyć odpowiednie opłaty, na podstawie aktualnej deklaracji IN-15.
Andrew pisze:Mysle, ze 90% mieszkancow W-wy nawet nie wie o tej zmianie, bo niby skad?
;) "Ignorantia legis non excusat (nieznajomość prawa nie jest usprawiedliwieniem)" ;) może odpowiedzieć urząd.
Nierealne jest, by wszyscy obywatele znali aktualny stan prawny w różnych gałęziach prawa, które nieustannie się zmienia. Co prawda urzędy na swoich stronach internetowych umieściły informację o nowym podatku, a na różnych serwisach pojawiały się artykuły, ale i tak do niewielu ludzi dotarła ta nowina. Niektórzy Zarządcy lub Administratorzy, gdy dowiedzieli się o nowelizacji, to wysłali do mieszkańców pisma, że przystępują do wyliczenia powierzchni wspólnej, aby następnie każdy właściciel mógł złożyć korektę IN-15 do urzędu.
osverdis.pl pisze:Wie ktoś coś nowego w tej sprawie?
Administracja naszego osiedla dokonała obliczeń. W przyszłym tygodniu należy spodziewać się pisma w skrzynce pocztowej z informacją o wielkości powierzchni wspólnej.
ODPOWIEDZ